Fuglesang utlyser rymdtävling

4 maj 2009

Christer Fuglesang inbjuder Sveriges skolelever till rymdtävling:

VINNARNA LOTTAS I TYNGDLÖSHET PÅ RYMDSTATIONEN

Christer Fuglesang, Sveriges ende astronaut, vill öka intresset för naturvetenskapliga ämnen hos svenska högstadieelever. Därför startar han nu en rymdtävling för elever i årskurs 6,7 och 8. Av de 10 finalisterna lottas den vinnande klassen i tyngdlöshet på rymdstationen ISS vid Christers nästa planerade resa, i augusti.

Tävlingen uppmanar ungdomar att spela in ett rymdinslag på max 5 minuter med en kamera eller en mobil. Det kan vara ett rymdexperiment, en teater,
en sång, en dans eller något annat som lär ut något om rymden.
Vinnarklassen får besök av Christer Fuglesang när han kommer tillbaka från
sin andra rymdfärd.

- Rymdfrågor är en tacksam ingång för att stimulera intresset för naturvetenskapliga ämnen hos ungdomar. Och vi behöver fler ungdomar som vill bli naturvetare för att möta kommande utmaningar inom till exempel miljöteknik, säger Christer Fuglesang.

Christer tar med sig namnen på de tio finalisterna till rymdstationen och lottar fram vinnarklassen i tyngdlöshet. Tävlingsbidragen måste senast vara inlämnad den 5 juni 2009.

Läs mer om tävlingen och se Christers egen hälsning på www.rymdstyrelsen.se eller på http://www.youtube.com/watch?v=0UJCbjV8rD8

För med information om tävlingen kontakta gärna:
Johan Maropoulos, informationsansvarig Rymdstyrelsen.
Telefon:08-627 64 88 Mobil: 070-640 64 88
E-post: johan.marcopoulos@snsb.se