Närmare hälften vill åka ut i rymden

1 september, 2009

Svenska ungdomar om rymdfärder:

Närmare hälften vill åka ut i rymden – och Fuglesang toppar kändislistan

47 procent av Sveriges ungdomar vill åka ut i rymden. Det visar en undersökning som Rymdstyrelsen låtit genomföra i sommar. På frågan om inställningen till kända personer så kommer Christer Fuglesang på första plats, strax före Mikael Persbrandt och Zlatan. I undersökningen framgår också att en majoritet av ungdomarna tycker att de fått för lite undervisning om rymden i skolan.

I undersökningen svarar 1005 svenska ungdomar mellan 16 till 25 år om deras syn på rymdverksamhet. Hela 47 procent av de tillfrågade vill själva gärna genomföra en rymdfärd. Det mest lockande är att få vara tyngdlös och att få titta ner på jorden. Att äta rymdmat är det som skrämmer mest. Kameran är det föremål som de flesta vill ta med på en rymdfärd, men även familjen, en bok eller tandborste och hygienartiklar finns med bland svaren.

- På Rymdkanalen.se kan vi också se att det finns ett engagemang kring rymden där många ungdomar samlas dygnet om för att följa direktsändningen från rymdstationen och chatta om rymdfrågor, säger Johan Marcopoulos, informationsansvarig hos Rymdstyrelsen.

På frågan om de tycker att det varit för lite, lagom eller för mycket undervisning om rymden under deras skoltid så svarar 60 procent att det är alldeles för lite eller något för lite.

Vilken inställning har du till följande offentliga/kända personer? Av 11 utvalda kändisar är man mest positiv till Christer Fuglesang, 56 procent, på andra plats hamnar Mikael Persbrandt, 52 procent och på tredje plats hamnar Zlatan Ibrahimovic med 42 procent.

Majoriteten av ungdomarna, 74 procent, tycker att det viktigaste syftet med svensk rymdverksamhet är att med hjälp av satelliter studera och följa utvecklingen av jordens klimat. Minst viktigt är att stimulera och bidra till uppfinningar och utveckling av nya produkter inom svensk rymdindustri.

Fyra i topp – det roligaste med att åka på en rymdfärd:
- Att vara tyngdlös
- Att titta ner på jorden från rymden
- Mörkret ute i rymden
- Att få ett annat perspektiv på tillvaron

Fyra i topp – läskigaste med att åka på en rymdfärd:
- Det finns mycket som kan gå fel
- Att vara helt instängd
- Rädslan att försvinna ut i intet
- Att äta ur äckliga tuber

För mer information kontakta:
Johan Maropoulos, informationsansvarig Rymdstyrelsen
Telefon: 08-627 64 88 Mobil: 070-640 64 88
E-post: johan.marcopoulos@snsb.se

För att se hela undersökningen kontakta:
Louise Sjöstrand, Rymdstyrelsen.
E-post:louise.sjostrand@snsb.se

Undersökningen genomfördes via en webbenkät från Argument - YouGov:s internetpanel på uppdrag av Rymdstyrelsen. Genomförandeperioden var mellan den 17-25 juni 2009.

Senast uppdaterad: 2 september 2009