Christer Fuglesangs nyhetsbrev 32, STS-128

Houston, 26/10, 2009

Hej Vänner,

Det är svårt att tro att det redan gått en och en halv månad sedan Discovery landade i Kalifornien efter två fantastiska veckor i rymden. Det har hänt mycket på den tiden.

Efter att ha återhämtat mig från tyngdlösheten och en besvärlig förkylning jag fick de sista dagarna på rymdfärjan så var det två veckor med möten, eftergenomgångar (”debriefs”) och rapportskrivande. En halvtimmes film producerades också, som berättar om vårt STS-128 uppdrag. Den hade ”premiär” i Houston den 24/9 då vi visade den för alla intresserade med anknytning till NASA här.

Därefter följde fyra media-intensiva dagar  i Stockholm (fast inte på långa vägar som det var efter första flygningen i januari 2007). Det var allt från en bejublad visning av besättningsfilmen på KTH tillsammans med bl.a. ”Rymdminister” Maud Olofsson och rektor Peter Gudmundsson till ett roligt inhopp hos Bolibompa.

Efter det var det skönt med en veckas semester på Hawaii med Lisa och Rutger. Där försökte Rutger och jag bl.a. lära oss surfa, fast med föga framgång för min del.

Nu fortsätter vi ett tag med att berätta om vår resa. Jag har nästan dagliga intervjuer, mest per telefon, och vi åker runt en del. I förra veckan var hela besättningen tillbaka på Cape i Florida. Roligt att besöka Kennedy Space Center igen och det var uppskattat av de som jobbar där.

på verkstaden som jobbar med rymdfärjornas små styrrakter

På KSC besökte vi flera olika avdelningar. CJ och jag var bl.a. på verkstaden som jobbar med rymdfärjornas små styrrakter. Under vår flygning så fick vi problem med en av dessa styrraketer och den
undersöks nu. Hela frontpartiet på Discovery har lyfts av och fraktats till verkstaden och här poserar jag framför den falerade raketmotorn som dold under ett svart skynke.

Dessutom fick vi en visning av NASA:s nya raket ARES 1-X på sin startramp, som ska provskjutas i morgon tisdag, kl. 13 svensk tid. Det är visserligen bara en testraket med ett fungerande första steg, men det är det första testet till vad som kanske kan bli nästa generation av raketer för NASAs bemannade program. Jag skriver kanske, därför att en expertkommitte utsedd av Vita Huset har ifrågasatt om ARES är rätt väg för USA. De föreslår att man ska överlåta nya raketer för att skicka upp folk och fä i bana runt jorden till kommersiella företag och låta NASA koncentrera sig mer på nya mål, som månen och mars. Det ska bli mycket spännande att höra vad president Obama snart säger.

I förgrunden ARES 1-X och i bakgrunden förbereds rymdfärjan Atlantis för STS-129 uppdraget i mitten av november. 

När vi flög iväg fråm Cape i torsdags eftermiddag fick jag det här fotot över startramparna. I förgrunden ARES 1-X och i bakgrunden förbereds rymdfärjan Atlantis för STS-129 uppdraget i mitten av november.

 

STS-128 besättningen på toppen av starttornet framför den över 100 meter höga ARES 1-X raketen.

STS-128 besättningen på toppen av starttornet framför den över 100 meter höga ARES 1-X raketen.

 

Samtidigt med PR-jobben har alla i besättningen fått nya uppgifter i astronautkåren i Houston och vi har flyttat ut ur vårt gemensamma kontor som tagits över av STS-134 besättningen. För min del ska jag jobba med rymdstationsrelaterade uppgifter kopplade till ESA. Men som sagt, det blir också mycket resande för andra saker. På torsdag gör jag en endagsvisit i Stockholm för att vara med då Teknikdelegationen (som jag nyligen blev utsedd medlem i) har en kampanjstart för att få fler 9-klassare att välja NV på gymnasiet. Något som är mycket viktigt för Sveriges framtid. Nästa vecka är det Washington DC som gäller med besök på NASA:s huvudkvarter, Capitol Hill, svenska ambassaden mm.

Slutligen vill jag tacka alla de som skickat vänliga och trevliga hälsningar till mig via Rymdkanalen under min flygning med Discovery till ISS. Jag fick en vacker mapp av redaktionen på Rymdkanalen när jag var i Stockholm i slutet av september med massor av dessa ”glada tillrop”, som redaktionen sammanfattade det.

Hälsningar,
Christer

Senast uppdaterad: 27 oktober 2009