Christer Fuglesangs nyhetsbrev 24, STS-128

Houston, 21/7 2009

Prime Crew!

Där satt den. Äntligen så kom då Endeavour iväg med STS-127, på sjätte försöket och nu är vi Prime Crew. Endeavour är redan dockad till ISS sedan flera dagar och besättningen har lämnat av Tim Kopra till att ingå i rymdstationsbesättningen. Tim, kommer vi under turen med STS-128 att byta ut mot Nicole. Tim har f.ö. finska rötter och jag tror han flyger något för Finland. Två av fem rymdpromenader har Endeavourgänget också hunnit med, fast några enstaka uppgifter under promenaderna blev inte gjorda och kommer eventuellt att falla på oss. Mer om det längre ner.


Helt fläckfri var dock inte Endeavours uppskjutning. Mer skumbitar från den externa tanken (ET) än vanligt föll av. Inte alls så att Endeavour skadades (vilket hände med Columbia i januari 2003 och ledde till dess haveri), men frågan inställer sig genast om man har nya problem som kan riskera skador framöver. Och förståss så svarar chefen för rymdfärjeprogrammet att de måste undersöka detta innan de kan skicka upp nästa färja. Vissa medier tolkade det till att rymdfärjorna är inställda tills vidare med tillhörande rubriker. Rent formellt är det en korrekt tolkning, men liknande saker händer hela tiden och ingen jag har pratat med verkar tro att det här är så allvarligt att större förseningar är att vänta. Men problemet ignoreras inte! I dag har man gjort en del tester på skummet på vår tank för att undersöka hur bra det sitter fast och hittills har allt varit bra. Men om man nöjer sig med detta eller vill göra fler undersökningar, återstår att se. En teori till varför mer skum än vanligt föll av, är att det beror på de många tankningscyklerna som STS-127:s ET utsattes för. För varje startförsök fylldes tanken – och därmed kyldes ner till temperaturer för flytande syre och väte – och sedan tömdes den igen.

Vårt startdatum kommer i alla fall ganska säkert att flyttas. Till att börja med har ”startgenrepet” TCDT flyttats en vecka till 4-6 augusti, i huvudsak p.g.a. testerna jag nämnde ovan. Fortfarande gäller den 18:e augusti officiellt, fast det tidigaste KSC lär klara av är den 19:e. Men av olika anledningar är den 21/8 mest troligt startdatum för oss och de flesta går bara och väntar på att beslutet ska skrivas under. Men innan dess kan man aldrig vara säker. Och egentligen inte efter heller. Hur som helst, om vi startar fredag den 21:a så blir det mitt i natten Floridatid, ca kvart över tre, vilket är kvart över nio på morgonen i Sverige. Det innebär att vi ska sova ungefär mellan nio på morgonen och fem på eftermiddagen, vilket nästan är maximal dygnsrytmsförskjutning. För att komma ordentligt in i rätt rytm kommer vi att börja vrida vår dygnrytm t.o.m. några dagar innan vi går i karantän, vilket sker en vecka före start.

 Neutral Buoyancy Laboratory

 

I den stora poolen som heter Neutral Buoyancy Laboratory sker rymdpromenadsträningen, i poolen finns fullskalemodeller av de moduler som astronauterna ska träna på.

Foto: Roger Schederin

 

 

 

Christer Fuglesang hjälper Nicole Stott                                                                                                      

 

 

 

 

Christer Fuglesang hjälper Nicole Stott inför en rymdpromenadsträning.
Foto: Roger Schederin

 

 

 

 




 


I morgon gör vi den sista träningen av den andra rymdpromenaden, EVA-2, d.v.s. den första som jag deltar i. Om vi startar den 21:a så kommer EVA-2 att ske den 27/8. En av våra instruktörer för robotarmen har gjort en snygg animering av huvuddelen av EVA2: Den visar hur jag hoppar in i robotarmen i rymdfärjans lastutrymme, håller i ammoniaktanken medan Kevin flyger mig till fackverket, hur vi sätter fast nya tanken och sedan manövrerar så jag kan ta den gamla tanken som suttit på armen och slutligen flygs tillbaka med den. Titta på animationen längst ner i brevet. 

Som jag nämnde, är det troligt att en del uppgifter STS-127 har på ISS under sina rymdpromenader inte hinns med. Några kan vara så viktiga att vi får planera om vår tredje rymdpromenad, EVA3 och släppa några av våra nuvarande mindre viktiga uppgifter, t.ex. att placera ut de två GPS-antennerna. En möjlighet som också börjat diskuteras är en fjärde rymdpromenad. Om vi har tillräckligt med resurser – d.v.s. flytande syre för att generera rymdfärjans el via bränslecellerna – så kan vi i realtid få en extra dag på rymdstationen. Den skulle kunna användas till bl.a. en rymdpromenad. Planen är då att Tim och Pat gör den, bl.a. därför att Tim har tränat på många av de uppgifter som nu kanske inte hinns med under STS-127. Vidare är tanken att denna rymdpromenad görs där vår nuvarande EVA3 ligger, d.v.s. flygdag 9 (FD9) och den planerade EVA3 – som då blir EVA4 – sker nästa dag, FD10. Helst undviker man helt att göra rymdpromenader två dagar i sträck och definitivt så gör man det inte med samma personer, om det går att undvika.

Så har NASA slutligen också fått en ny chef, Charles Bolden, en f.d. astronaut. Jag har själv aldrig träffat honom – han lämnade NASA:s astronautkår strax innan jag kom till Houston – men alla jag frågat som träffat honom är mycket positiva. En som jag frågade nyligen var Beamer, min rymdpromenadspartner under STS-116. Beamer lämnade NASA för ungefär ett år sedan men vi träffas fortfarande då och då. Beamer tror att Bolden är ett mycket bra val för NASA och jag hoppas han har rätt. Men det brukar Beamer oftast ha.

Hälsningar,
Christer

 


Senast uppdaterad: 22 juli 2009