Nyhetsbrev nr 4

Houston 25/8/2002

Hejsan!
 
T-38 flygning, snabbesök på Cape, dykning i pool, första hjälpen-träning, TV-träning, föreläsningar om SpaceHab och jordobservation, några simuleringar samt matprovning – det har varit ett tämligen varierat program de två senaste veckorna. Det är svårt att  klaga på enformighet i jobbet när man ena dagen dyker med tankar i poolen och tittar på fullskalemodellen av rymdstationen och nästa dag flyger jetplan på tio kilometers höjd i nära överljudsfart.
 
Rymdpromenadsträningen börjar närma sig på allvar. Den genomförs med rymddräkterna på i en stor pool som heter NBL, Neutral Buoyancy Laboratory. Men innan vi tar på oss rymddräkterna för poolen provar vi ut arbetsplatser, positioner och förflyttningar genom vanlig dykning med tuber och våtdräkt. I onsdags i förra veckan var vi hela dagen i NBL och dök två timmar på förmiddagen och ytterligare två timmar efter lunch. Just nu så planeras första dyket med rymddräkt till 11 september. För att minska risken för dykarsjuka så andas vi s.k. Nitrox, det är luft med förhöjd koncentration av syre. Tankarna innehåller 40% syre, luftens normala syrehalt är 21%. Samma luftblandning används också i rymddräkterna i poolen. I rymden används ren syrgas (100%), men vid ett lägre tryck, ungefär en tredjedel av jordens lufttryck vid havsytan. Man vill ha så lågt tryck som möjligt för det är lättare att arbeta med rymddräkten då, men samtidigt måste man ha tillräckligt med syrgas.
 Neutral Buoyancy Laboratory.
Christer Fuglesang vid T-38 före avfärd från Cape 

Neutral Buoyancy Laboratory. ©C.Fuglesang        Christer Fuglesang vid T-38 före avfärd från Cape

 T-38 är ett tvåsitsigt jetflygplan som har använts av USA:s militär i 40 år för att utbilda stridspiloter. NASA har ett trettiotal T-38:or för sina astronauter. De används i första hand för att pilot-astronauterna ska kunna upprätthålla sina pilotfärdigheter, men även vi andra astronauter flyger regelbundet i T-38:orna. Som baksätespilot ska jag kunna sköta navigeringen och kommunikationen, men ofta får jag också tillfälle att flyga. Det enda jag inte får göra är att landa och starta. T-38-flygningarna är också en plattform för att träna samarbete, koordinering och kommunikation mellan besättningsmedlemmar. Därför flyger jag mycket tillsammans med piloten Billy O.

 
Självporträtt under flygning ©C.FuglesangT-38 planen används även som transportmedel för astronauterna. NASA:s träningscentrum är visserligen i Houston, men nästan all riktig utrustning finns på Kennedy Space Center (KSC) vid Cape Canaveral i Florida – kort och gott kallat ”Cape” på NASA-lingo. Under vår träning så åker vi till Cape en gång i månaden för att studera byggmodulen P5 och annan hårdvara som vi ska hantera under rymdpromenaderna. Med T-38:orna  tar det bara en och en halv timme att flyga de 150 milen mellan Houston och Cape. Om vi inte hinner fram och tillbaka på samma dag så sover vi över på Crew Quarters på KSC. Det är ett minihotell speciellt för astronauter, med kök, matsal, gym mm. God mat får man där också. De sista dagarna före uppskjutning så bor besättningen i Crew Quarters i karantän och då är det bara ett fåtal personer som får gå dit och besöka dem. Alla som besöker dem måste dessutom genomgå en mindre läkarundersökning. Det är noga att ingen blir nersmittad precis före start.

Träning på ergometern i en skyttelsimulator © C. FuglesangTräning på ergometern i en skyttelsimulator
 ©C. Fuglesang
 
Det är också noga med hälsan under rymdresan. Tyngdlöshet är en fara för hälsan, eftersom man knappt behöver använda några muskler. Utan belastning på musklerna blir man snabbt så svag att man känner sig som ett vrak vid återkomsten till jorden. Så länge man är i rymden är allt gott och väl och man har inga problem att klara sig utan muskelstyrka men när tyngdkraften åter pressar kroppen mot marken så klarar man inte av belastningen. Muskelträning är speciellt viktigt för dem som bor på rymdstationen i månader och därför har de ett rigoröst träningsprogram där de tränar med löpband, träningscykel och gummiband två gånger om dagen. Men även på rymdfärjan har man en träningscykel som sätts upp när man väl är uppe i rymden och åtminstone av Beamer och mig förväntas det att vi kör ett träningspass om dagen, förutom de dagar vi genomför rymdpromenader. Förra veckan hade vi en genomgång av hur man monterar ihop cykeln och fäster den på golvet till mittdäcket. Det är som ett mekano med ett tjugotal delar. Slutligen provade vi med att cykla lite också.
 
Fast viktigast av allt för en god hälsa är ju ändå maten. Och även den förbereder vi oss för. Under en lunch hade vi matprovning: 50 rätter att pöva! Trots att jag bara åt en liten bit av varje rätt så storknade jag till slut. Det kändes som allt var mycket gott i början, men allteftersom magen fylldes smakade det mindre och mindre tilltalande. Det var ingen färsk mat, utan allt är konserverat eller torkat som man sätter vatten till. Maträtterna bestod av mycket grönsaker, kyckling och en del annat kött. Terry sa att vi inte ska ha någon fisk eller färsk frukt med på rymdfärden. Det är stor risk att det börjar lukta illa efter en vecka om ingen äter upp det. Tydligen hade han haft en dålig upplevelse med några bananer vid en tidigare flygning. Matspecialisterna sätter ihop näringsriktiga och varierande måltider för hela resan och vi har redan fått menyerna. Nu har vi möjlighet att byta ut rätter vi inte gillar mot annat. Och det finns faktiskt ytterligare 50 rätter och mer därtill att välja på t.ex. osttortellini och chokladpudding som efterrätt.

Matprovning © C. Fuglesang

Så det har varit mycket kul på jobbet de senaste två veckorna, men ännu roligare var att familjen kom tillbaka till Houston efter hela sommaren i Sverige. Jag hade inte sett dom på sex veckor. Nästan det första vi gjorde var att ordna Malins körkort. Här i Texas kan man nämligen få körkort vid sexton års ålder, och det räcker med ett teoriprov om man går i skolan. Det är föräldrarna som skriver på att man har utbildat barnet. Och om det är någon som vill vara säker på att en ungdom kör ordentligt så torde det ju vara mor och far.

 

Hälsningar,                                                                                          Matprovning © C. Fuglesang

 

Christer Fuglesang

 

Senast uppdaterad: 4 juni 2009