Nyhetsbrev nr 54

Houston, 19 oktober, 2006

Hej vänner,

Nu börjar vi få allt fler tillfällen att se de riktiga grejorna som ska upp i rymden! Torsdag till lördag förra veckan så genomfördes det s.k. CEIT (Crew Equipment Interface Test). Under tre intensiva dagar så åkte vi runt till olika ställen på Cape och såg på i tur och ordning SpaceHab, plattformen ICC som vi har längst akterut i lastutrymmet med SMDP-plattorna och STP-H2 experimenten, P5, diverse instrument som flyger på bommen för inspektionen av värmesköldarna, den enorma externa tanken med de två boosterraketerna på var sin sida som nyligen monterats ihop och slutligen Discovery själv – nära och noggrant, både utanpå och inuti.

Christer och nordisk press.

Christer och nordisk press.
Foto: Rymdstyrelsen

Vi startade halv åtta med en genomgång och var klara med slutgenomgången vid fyratiden. Därefter var det ett par timmars T-38 flygning tillbaka till Houston.

I Discovery så provade vi på att öppna/stänga luckor, inspekterade fönstren, gick igenom alla de sladdar de dragit åt oss för att koppla upp laptopnätverket och TV-kameror. Vi fick en lektion i var alla filter sitter som ofta måste rensas och hur det görs. Vi provade en del möjliga reparationer, satte upp stolar för landningen och mycket mer.

Helgen blev m.a.o. lite kort och sedan följde en skandinavisk pressinvasion på JSC måndag till onsdag den här veckan. Ett drygt tjugotal reportrar och fotografer från Sverige, Norge och Danmark fick se hur och vad vi tränar inför rymdfärden. På gott och ont så har vi haft mycket träning den här veckan, så många intervjuer fick göras efter jobbet på kvällstid. Men i det stora hela var det kul och trevligt och jag hoppas alla blev nöjda trots tidspressen. Efteråt talade jag med NASA-damen som var ansvarig för att följa med och hålla ordning på hela entouraget, och hon sa att aldrig mer kommer hon gå med på att ta en så stor grupp igen, även om det hade gått bra. Hon var trött : )

Hälsningar,

Christer

 

Christer Fuglesang framför SpaceHab 

Jag framför SpaceHab. Hela SpaceHab monteras in i Discoverys lastrum om några dagar. Ingångsluckan som syns halv-dold bakom mig kopplas till en tunnel från mellandäck.

 


 

 

Mark ”Roman” Polansky och Robert ”Beamer” Curbeam

Mark ”Roman” Polansky och Robert ”Beamer” Curbeam är de som redan flugit i besättningen. De tog det hela lite lugnare än vi ”rookies”.

 

 

 


 

Roman, Joanie och Nick får instruktioner i hur vi ska paketera en trasig Elektron- syregenerator

Roman, Joanie och Nick får instruktioner i hur vi ska paketera en trasig Elektron- syregenerator. Det mesta syret på ISS genereras ur vatten via en elektrolysprocess av den ryska Elektron-processorn. Nu har en sådan gått sönder och vi ska transportera ner den till jorden för inspektion och ev. lagning.

 

 

 

Beamer fäster vår dekal på den stora vagn som används för att transportera SpaceHab

Beamer fäster vår dekal på den stora vagn som används för att transportera SpaceHab från sin byggnad till rymdfärjan. Bredvid vår dekal är STS-107, d.v.s. Columbia som förolyckades. Det var senaste flygningen med en SpaceHab-modul.

 

 


 

Nick kontemplerar SMPD installationen på plattformen ICC (Integrated Cargo Carrier).

Nick kontemplerar SMPD installationen på plattformen ICC (Integrated Cargo Carrier). Han ska flyga Sunni på Discoverys robotarm runt plattorna när de plockas ihop under rymdpromenad tre.

 

 


 

Sunni tittar i procedurerna för P5 installationen

Sunni tittar i procedurerna för P5 installationen och försöker få ihop orienteringen med den riktiga P5 framför sig. Hon är den som flyger P5 på rymdstationens robotarm medan Beamer och jag guidar henne för att få den på plats.

 

 

 

 

 

 

Hållaren PVRGF med två fästen för robotarmar att greppa i som sitter på P5 på vägen upp

Hållaren PVRGF med två fästen för robotarmar att greppa i som sitter på P5 på vägen upp. De två fästena behövs eftersom P5 lyfts ur Discoverys lastrum med hennes egen arm, men lämnas sedan över till ISS:s arm. PVRGF måste sedan monteras av och flyttas ner på sidan, ty den sitter i vägen för solpanelerna när de ska rotera. Den här flyttningen gör Beamer och jag så fort vi skruvat P5 färdigt på plats på P4.


 

Sunni, Tricia (vår EVA lead) och Nick studerar ett av instrumenten som används under inspektionen av värmesköldarna

Sunni, Tricia (vår EVA lead) och Nick studerar ett av instrumenten som används under inspektionen av värmesköldarna. Det sitter längst ut på bommen.

 

 

 

 

Den stora externa tanken (gulbrunt i mitten) med de två boosterraketerna fästa på var sin sida.

Den stora externa tanken (gulbrunt i mitten) med de två boosterraketerna fästa på var sin sida. Notera de två personerna nere till höger om tanken (i vit respektive röd tröja) – det ger en idé om skalan.

 

 


 

En av de bultar som håller fast boosterraketen på tanken

En av de bultar som håller fast boosterraketen på tanken. När de två raketerna brunnit färdigt efter två minuter sprängs bulten av och rakterna faller ner med fallskärm i Atlanten där de plockas upp för återanvändning.

 

 


 

Sunni, jag och BillyO framför den jättelika ihopsättningsbyggnaden VAB (Vehicle Assembly Building).

Sunni, jag och BillyO framför den jättelika ihopsättningsbyggnaden VAB (Vehicle Assembly Building). Den är en av de byggnader i världen med störst volym och byggdes för Apolloprogrammet, vars Saturn 5-raket var betydligt högre än rymdfärje-stacken. Notera alla fåglar

 

 

 

Disvoverys under sida

Discoverys undersida med massor av värmeplattor.

 

 

 

 


 

BillyO framför Discoverys vänstra vingkant

BillyO framför Discoverys vänstra vingkant. Man ser några av de allra mest värmetåliga sköldarna av RCC (Reinforced Carbon-Carbon) som sitter längst fram på vingkanterna och på noskonen. Den som är bakom BillyOs vänstra axel motsvarar den som slogs sönder under Columbias start.

 

 

 

Nick poserar vid sidan av Discovery

Nick poserar vid sidan av Discovery. Man kan se pilotens sidofönster uppe till höger.

 

 

 

 

 

Tunneln som leder från mellandäck till SpaceHab (som ännu inte var på plats).

Tunneln som leder från mellandäck till SpaceHab (som ännu inte var på plats). Om man ska vara noga så är Discoverys luftsluss med dockningsanordningen mellan tunneln och mellandäck. Våra rymdpromenader planeras att göra ifrån rymdstationens luftsluss, men om något oplanerat inträffar kan vi gå ut genom luckan som vetter uppåt på bilden.

 

 

 

 

 


 

Beamer och Tricia framför Discoverys robotarm

Beamer och Tricia framför Discoverys robotarm. I bakgrunden ses aktern. Det silvriga på armen är en av de två kameror som sitter på armen.

 

 

Senast uppdaterad: 22 juni 2009