Nyhetsbrev nr 53

Houston, 7 oktober, 2006

Hej!

Två månader kvar på dagen och det känns som vi redan befinner oss mitt i en slutspurt! Kanske som sista kilometern på ett långt maratonlopp. Det är inte många luckor i schemat framöver. Luckor som behövs för att förbereda övningar och göra i ordning anteckningar som ska tas med under flygningen. Allt fler förfrågningar kommer om tid för korta intervjuer. Dessutom behövs tid till att ordna flera privata saker som inbjudningar till starten, till ansökan om nytt visum (mitt går ut tre veckor före start) och även till att ordna testamente. Det är inte är så enkelt att ordna testamente här i USA och det är i princip krav på att vi måste ha det efter Columbia-olyckan. Fast jag ska inte klaga: det mesta är spännande och roligt, även om när man gör en övning för sjunde eller åttonde gången det kan lätt bli slentrianmässigt. Så var det i onsdags då Beamer och jag återigen gjorde rymdpromenad 1 i poolen och jag märkte att jag gjorde en del mindre misstag, vilket jag tror berodde på att jag inte orkade vara riktigt skärpt. En nyttig lärdom att ha med sig när det verkligen gäller.

Veckan som gick började annars med en tvådagars simulering (flygdag 6 och 7) som höll på till halv elva på måndagskvällen och fortsatte (för besättningen – markontrollen med sina flera skift jobbade hela natten) klockan sju på tisdag morgon. Jag sov även denna gång i besättningskvarteren, dit vi f.ö. flyttar in den 30 november då karantänsperioden börjar. Huvuduppgiften flygdag 6 är rymdpromenad 2 och under simuleringen så fungerade inte en av de nya elektriska burkarna på ISS, så vi fick i ”realtid” (om man nu kan säga så när det var simulering) ändra rymdpromenadsplanen och byta ut burken. Innan dess var det ett smärre elektriskt fel ombord på ISS så att pumpen som pumpar över luften från luftslussen till resten av ISS inte fungerade, vilket komplicerade förberedelserna av promenaden. När vi till slut kom ut var vi 1.5 timmar försenade. Simuleringen avslutades flygdag 7 med att ISS fick en luftläcka och rymdfärjebesättningen fick skynda sig in till vår farkost och stänga luckorna till ISS.

I torsdags var jag först hos en optiker och provade ut speciella solglasögon vi får med oss. Jag kommer att ha ett par i en ficka på rymddräkten och ett annat par i ett skåp ombord. Sedan var jag på ett annat ställe, också utanför JSC (Johnson Space Center), där de som levererar rymddräkter och mycket annan personlig utrustning håller hus. Jag skulle prova ut en ny sele till fallskärmen – det var visst något som inte stämde med den gamla. Efter lunch var det en lektion då vi repeterade hur rymddräktens kontrollpanel fungerar och vilka fel som kan uppstå och hur det visar sig på den lilla displayen. I går hade jag bara en lektion, tillsammans med Nick: en sista genomgång av nätverket av laptops som vi sätter upp strax efter vi kommer upp i bana. Det består totalt av fem IBM A31p, två gamla IBM 760 och en printer, ihopkopplade med ethernetkabel. En del besättningar har föredragit trådlösa nätverk men med en kabel får vi bättre bandbredd. Förutom dessa sju laptops har vi ytterligare en fristående i SpaceHab och dessutom två stycken i reserv. Datorerna används till olika applikationer som att visa var vi befinner oss över jorden, email upp och ner, navigation under dockningen, visuell hjälp när man hanterar robotarmen, och mycket mer. Under natten stänger vi av de flesta datorerna för att spara el.

Ett exempel på minnessaker som följer med i bagaget på flygningen, ett emblem från Fysiksektionen på Teknis.

Ett exempel på minnessaker som följer med i bagaget på flygningen, ett emblem från Fysiksektionen på Teknis.

I fredags kunde jag ordna de sista detaljerna kring inlämning av minnessaker som kan flyga med oss i vad som kallas OFK (Official Fit Kit) och PPK (Personal Preference Kit). I det senare kan jag ta med några få och små saker till familj och nära vänner. OFK kan innehålla lite större saker för organisationer man har anknytning till, men det är ändå strikta regler på vad som får tas med. Vanligen så är det flaggor, emblem, kragnålar och dylikt. Så småningom kommer de saker som får åka med på flygningen att presenteras på en egen webbsida. Sista datumet för OFK och PPK var egentligen den 30/9, så det var i grevens tid jag fick till det hela.

Hälsningar,

Christer

Senast uppdaterad: 22 juni 2009