Nyhetsbrev nr 49

Houston, 31 augusti 2006

Hejsan!

Vädret i Florida så här års är inte det bästa för rymdfärjeuppsändningar! Dagen innan första startchansen så träffades Atlantis starttorn av ett blixtnedslag och i flera elsystem uppmättes strömpulser. Den existerande åskledaren räckte tydligen inte till. Det var bara att sätta igång och kolla att inget var skadat och det tog två dagar att verifiera. Men då hade ett oväder i Karibien börjat rikta in sig mot Florida och istället för startförberedelser så fick man påbörja stormförberedelser. Det gick så långt att Atlantis började rulla tillbaka från starttornet till ihopsättningsbyggnaden VAB (Vehicle Assembly Building). Men halvvägs tillbaka kom färska väderprognoser där de förväntade vindstyrkorna hade minskat och ledningen beslutade att man kunde återvända till tornet. En rätt fantastisk historia, något liknande har aldrig hänt förut. Däremot så har man rullat tillbaka rymdfärjan helt och hållet för stormar och orkaner vid flera tillfällen under åren. Gränsen för vindstyrkor man har är 35 m/s i byar.

Atlantis tillbaka på starttornet.

Atlantis tillbaka på starttornet. Bild:NASA

I natt passerade stormen Cape Canaveral (ögat gick nästan rakt över Kennedy Space Center) och inga skador upptäcktes vid inspektionen. Så nu kan Atlantis iordningställas igen för ett nytt startförsök på onsdag nästa vecka, den 6/9. Det finns också två möjligheter den 7:e och den 8:e. Men efter det får NASA vänta på att ryssarna klarat av en Soyuz-flygning som står i tur. Den måste starta senast den 18/9, så att de som nu är där uppe inte ska tvingas landa i nattmörker. Landningen i sig är nog problemfri, men det blir riskabelt för helikopterstyrkorna som ska plocka upp besättningen från kapseln. Det är inte heller lämpligt att ha en rymdfärja vid ISS och samtidigt docka en Soyuz.

STS-121 hade 19 möjliga startdagar i juli. Enligt Piers Sellers på den besättningen så var vädret tillräckligt bra för start bara fem av dessa dagar. Om vädret är likartat i början av september så ger det i så fall ganska precis 60% chans att Atlantis kommer iväg nästa vecka!

Hela besättningen i flygdräkter framför SpaceHab.

Hela besättningen i flygdräkter framför SpaceHab. Bild:C.Fuglesang

Under tiden tränar vi på som vanligt utan hänsyn till vädret i Florida – nästan. Vi var faktiskt där i fredags för SpacHab-träning och det var på håret att vi kom iväg tillbaka med T-38:orna till Texas då eftermiddagsovädren började rulla in redan vid lunchtid. Ett sådant som dagen efter slog ner en blixt i starttornet.

Veckan innan hade vi en första s.k. integrerad simulering. Det betyder att utöver besättningen så är hela kontrollteamet som ska leda flygningen från jorden inblandad. Simulering varade i två dagar och därmed kom alla skiften i kontrollcentret med, totalt runt hundra personer. Vi tränade flygdag 3 och 4, vilket är dockningsdagen och första dagen på rymdstationen med den första rymdpromenaden.

Vi i besättningen har naturligtvis inget skift att byta av med, så första dagen blev lång: från före kl. 8 till efter kl. 23 och sedan tillbaka i simulatorn strax efter kl. 7 nästa morgon. Jag bor fem mil från JSC därför hade jag ordnat med övernatting i Crew Quarters Crew Quarters är en friståeende byggnad, ungefär som ett litet, bättre hotell. Det är i första hand avsett för besättningar i karantän veckan före start och för återvändande långtidsflygande astronauter som ev. vill ta igen sig någon extra dag. Som tur var hade inte STS-115 besättningen påbörjat sin karantän där ännu – då hade det kanske inte gått.

Träning i rydmfärjans luftsluss.

Träning i rydmfärjans luftsluss. Bild:C.Fuglesang

Själva rymdpromenaden blev en pappersövning för Beamer och mig. Vi satt i luftslussen i rymdstationsmodellen och pratade som om vi var ute och ”promenerade”. D.v.s. när vi mer eller mindre enligt det förväntade tidsschemat skulle göra något så kommenterade vi det, t.ex. ‘Nu har jag skruvat fast bult 2 på P5’. Ibland fick vi s.k. ”green cards”. Det innebär att simuleringsledningen kommer in med ett papper där det står att något gått fel eller är trasigt och så ska vi rapportera det till markkontrollen. Jag fick bl.a. ett som gick ut på att syrgastanksmätaren på min rymddräkt gått sönder och det innebar att vid ett senare tillfälle blev jag ombedd att gå in i luftslussen och tanka upp syrgas, för säkerhets skull.

”EVA Lead” Tricia Mack med sin nyinköpta tröja med STS-116/ISS-12A logon

Här poserar vår ”EVA Lead” Tricia Mack med sin nyinköpta tröja med STS-116/ISS-12A logon.
Till webbshopen för STS-prylar.
Bild:C.Fuglesang

Under de kvarstående månaderna så kommer vi att ha sådana här simuleringar av alla flygdagar. Oftast bara en dag i taget, men några gånger två-dagarsövningar. Detta mest för att markontrollen ska kunna öva alla skiftena och skiftesbyten.

Hälsningar,

Christer

Senast uppdaterad: 22 juni 2009