Nyhetsbrev 1, STS-128

 Houston, 17 juli, 2008
 

På väg igen!                                                          
 
I tisdags förra veckan var jag på en snabbvisit vid vårt astronautcentrum utanför Köln. ESA:s nya chef för det bemannade rymdprogrammet, Simonetta di Pippo, gjorde sitt första besök där. Vi astronauter samlade ihop så många det nu gick mitt i sommarsemestrarna, för att hälsa henne välkommen och presentera vår vision för framtiden ”Beyond the International Space Station”. Närmast av en tillfällighet så kollade jag min röstbrevlåda på kontoret i Houston. Där väntade ett meddelande från Steve Lindsey, chefen för NASA:s astronautkontor: ”Titta in på mitt kontor, eller slå mig en signal.” Det verkade lovande! I väl över ett halvår hade jag gått och väntat på ett visst besked som jag visste skulle komma, men inte när och precis vad. Jag blev inte besviken. När jag ringde sade Steve ”Christer, du blir utnämnd att flyga på STS-128/ISS-17A, just nu planerad till 30 juli nästa år”.
 
Nästa dag, på eftermiddagen, var jag tillbaka på Johnson Space Center (JSC) och kl 16 var det utlyst ett s.k. ”All hands meeting” på astronautkontoret. Det brukar vara en täckmantel för utnämning av besättningar. För en gångs skull visste jag i förväg vad det gällde. Hela besättningen för STS-128 presenterades, fast bara tre av oss var på plats.                                                

Rymdfärjan Atlantis som ska flyga Fuglesang och resten av besättning på uppdrag STS-128Befälhavare är Frederick W. "Rick" Sturckow, oftast kallad CJ (fast jag vet inte varför – det får bli något av det första jag frågar honom). Han tillhör USA:s marinkår och det här blir hans fjärde flygning.

Kevin Ford, från flygvapnet, blir piloten ombord. Han kom till Nasa år 2000 och det här blir hans första rymdresa.

Uppdragsspecialist (Mission Specialist) MS1 är Patrick ”Pat” Forrester. Han var helikopterpilot i US Army och är astronautklasskamrat med mig. Han var t.o.m. ”klass-ledare” för oss Sardiner 1996-1998. STS-128 blir hans tredje flygning och han har gjort fyra rymdpromenader.

Jose Hernandez blir MS2, ingenjör i elektronik och data. Han tillhör NASA:s senaste astronautklass, ”Påfåglarna” från 2004.

MS3 är John ”Danny” Olivas. Hans bakgrund är teknisk-vetenskaplig, med en doktorsgrad i mekanik och materiallära. Hans första flygning var STS-117, där han gjorde två rymdpromenader. Faktum är att halva min nya besättning kommer från STS-117. Förutom Danny, också CJ och Pat (se foto längst ner).
Liksom på STS-116 så kommer vi att ha med en kvinnlig besättningsmedlem upp till Internationella rymdstationen ISS och vi tar med en återvändande herre. Nicole Stott tar över som en av ISS:s besättningsmedlemmar efter Tim Kopra, som flyger upp med STS-127 drygt tre månader före oss. De är bägge från 2000-klassen och har redan sedan länge tränat för ISS.
 
En lastmodul eller MPLM (Multi-Purpose Logistics Module) som den kallas inom  Jag har inte hunnit ta reda på så mycket om STS-128 ännu och hur som helst pågår fortfarande diskussioner om innehållet. Men en hel del liknar STS-116. Elva eller tolv dagar, varav en vecka på rymdstationen.
Vår primära last är en s.k. MPLM (Multi-Purpose Logistics Module). Den fylls på marken med allt från mat och kläder till nya experiment och reservdelar. När vi dockat till ISS lyfts MPLM ur rymdfärjans lastutrymme med robotarmen och kopplas till en av stationens dockningsportar. Sedan är det bara att sätta igång och tömma modulen och lasta in sånt som ska tillbaka till marken. Det kommer att finnas gott om folk för att hjälpa till med det jobbet. Ett par månader före oss utökas rymdstationens permanenta besättning från tre till sex astronauter och sannolikt sätter vi nytt rymdrekord med tretton människor samtidigt i rymden. En av de som kommer att vara ombord är f.ö. en annan av mina ESA-kollegor: Frank De Winne från Belgien. En kanadensare, Bob Thirsk, ska också vara där, så det lär även bli ordentligt internationellt med folk från fem olika länder.
 
Det blir antagligen tre rymdpromenader för oss. Danny är EV1 och kommer att göra alla tre. Jag är EV2 och gör troligen två promenader, medan Nicole gör en. När vi anländer till ISS är den nästan färdigbyggd. Alla solpaneler kommer att vara på plats. Endast en modul återstår, Node-3 med Kupolen, ett slags burspråk, där Sverige har varit inblandad. Node-3 är planerad till slutet av 2009. Våra rymdpromenader kommer därför att handla om att byta ut delar och experiment. Bl.a. ska en stor experimentplatform på utsidan av ESA:s laboratoriemodul Columbus: EuTEF (European Technology Exposure Facility) tas tillbaka till jorden.

NASA:s kontrollcenter i Houston (Mission Control Center).Strax blir det semester och när jag är tillbaka i mitten av augusti börjar träningen för STS-128 så smått. Första besättningsmötet är satt till 5 september, men heltidsträning blir det inte förrän efter jul. Fram till dess hjälper vi parallellt till med olika saker inom astronautkontoret. Jag håller mest på med rymdpromenadsfrågor.
De senaste veckorna har jag jobbat med två ryska rymdpromenader på ISS. Den första var rätt spektakulär, då de demonterade en sprängbult på sin Soyuz. Något liknande har aldrig gjorts förut och därför har aldrig någon tränats för uppgiften. Demonteringen av sprängbulten gjordes för att det har varit problem vid de två senaste Soyuzlandningarna. Farkostens tre moduler har inte separerat på rätt sätt. Genom att ta bort sprängbulten hoppas man dels att detta inte ska upprepas, dels kunna förstå grundorsaken om man kan undersöka bulten noga på marken. Jag följde rymdpromenaderna från kontrollcentret på JSC och igår under den andra satt jag bredvid Capcom och Nasas flygledare som ”expert”, fast hela promenaden i sig leddes från ryssarnas kontrollcenter utanför Moskva.

En gemensam första familjetillställning ska vi också ha i september. Alla i besättningen är gifta och det är många barn. Nitton stycken totalt! Danny och Jose har fem var, så det kan bli kul.


Bästa sommarhälsningar, jag återkommer efter ”sommarlovet”,

Christer

PS
Läs även Christer Fuglesangs debattartikel och ESA-astronauternas vision för framtida europeisk bemannad rymdverksamhet.


 
 

Tre personer i besättningen på STS-128 kommer ur besättningen på STS-117. Det är från vänster i bilden nummer 4, Frederick W.

 


 

 

Senast uppdaterad: 23 april 2009